این قانون در بهمن 1366 در چهار فصل ، سیزده ماده و نه تبصره به تصویب رسید و موارد زیر را بررسی کرده است :
- اهداف اساسی وزارت آموزش و پرورش ،
- محدوده کلی وزارت آموزش و پرورش ،
- اصول ، مبانی وخط مشی کلی وزارت آموزش و پرورش ،
- وظایف وزارت آموزش و پرورش.
براساس مفاد اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش ، وزارت آموزش و پرورش ، مسئولیت برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری ، هماهنگی و نظارت بر امور آموزشی و پرورشی دوره های پیش دبستانی ، دبستانی ، راهنمایی تحصیلی ، متوسطه و مراکز وابسته به خود را در سراسر کشور به عهده دارد.
در این قانون تقویت وتحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانش آموزان از طریق تبیین وتعلیم اصول و معارف احکام دین مبین اسلام و مذهب حقه جعفری اثنی عشری براساس عقل ، قرآن و سنت معصومین (ع)، یکی از هدفهای اساسی وزارت آموزش و پرورش ذکر و محدوده فعالیت آن در دو بخش کلی ، آموزش عمومی و آموزش نیمه خصوصی ، مطرح شده است.
قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش به زمینه های جلب مشارکت مردم در امر آموزش و پرورش از هر طریق ممکن تاکید و این وزارتخانه را به تشکیل شورای عالی و شورای منطقه ای آموزش و پرورش مکلف کرده است .
اهم وظایف . به موجب این قانون ، برای وزارت آموزش و پرورش 27 وظیفه تعیین شده است که بعضی از آنها عبارت اند از :
1- تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش براساس قانون(مصوب 1385/11/27)و اصلاحیه های آن؛
2-تشکیل شوراهای منطقه ای که حدود وظایف و اختیارات آن به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.